بارگذاری....
۰۴ مرداد

جاذبه های گردشگری روسیه

روسیه کشوری پهناور با سازه‌ها و مجسمه‌های عظیم، سالن‌های تئاتر مجلل، کلیساهای زیبا، رودخانه‌های فراوان، پل‌های بی‌شمار و طبیعتی بکر و در نوع خود بی‌نظیر است که آن را به یکی از بهترین مقاصد گردشگری دنیا بدل می‌سازد. جاذبه‌های روسیه به دلیل گستردگی این کشور زیبا بسیار زیاد است اما در این مقاله شما را با برترینِ این جاذبه‌ها آشنا خواهیم کرد.

صومعه سولووتسکی – جزایر سولووتسکی

این صومعه‌ی باشکوه با دیوارهای سنگی خود همانند روح و قلب جزایر سولووِتسکی (Solovetsky) و یکی از زیباترین بناهای روسیه است. صومعه‌ی سولووتسکی (Solovetsky Monastery) در سال ۱۴۲۹ بنا شد. محوطه‌ی این صومعه در میان دیوارهای عظیم و قطور سنگی شش برج مستحکم احاطه شده است. بام‌های قیفی شکل چوبی بر فراز هر یک از برج‌ها خودنمایی می‌کند. همه این‌ها، به همراه برج‌ها و گنبدهای چشم‌نواز کلیسا در آب‌های دریاچه‌ی سِوی یاتو (Svyatoe) به زیبایی انعکاس می‌یابد.

کلیسای جامع تجلی (Transfiguration Cathedral) با آمیزه‌ای از معماری پومورسکی، پی‌ریزی مستحکم، دیوارهای سفیدرنگ و چندین گنبد با پوششی از ورقه‌های چوبی در مرکز صومعه قرار گرفته است. قدمت این کلیسا به سال ۱۵۶۶ بازمی‌گردد. دیوار خیره‌کننده‌ی شمایل‌ در طبقه دوم این کلیسا قرار دارد. در طبقه‌ی فوقانی صومعه، ناهارخوری وسیعی وجود دارد که با یک راهروی سرپوشیده به بقیه‌ی مجموعه متصل می‌شود.

در کنار آن کلیسای عروج (Assumption) واقع شده که سابقاً سالن غذاخوری غار مانندی بوده است. سابقاً در اتاق نگهداری اشیا مقدس در طبقه فوقانی، گنجینه صومعه قرار داشت که بسیاری از آثار و اشیا قیمتی آن توسط بلشویک‌ها نابود شد. زندان این صومعه از قرن شانزدهم برای مجازات کسانی که علیه دین و مذهب مرتکب جرمی می‌شدند و بعدها برای آنان که بر ضد دولت فعالیت می‌کردند، بکار گرفته می‌شد. آسیاب قرن هفدهمی صومعه با شبکه‌ای از کانال‌های آب کار می‌کند. راهبان سخت‌کوش این کانال‌های آب را برای مرتبط ساختن ۵۰۰ دریاچه‌ی جزیره حفر کرده بودند.

موزه دولتی ارمیتاژ – سن پترزبورگ

موزه‌ی دولتی ارمیتاژاز شهرت زیادی برخوردار است. گنجینه‌های این موزه برای روزها شما را مجذوب خود خواهند کرد و هیچ‌گاه از دیدن آن‌ها خسته نخواهید شد. کلکسیون بی‌نظیر ارمیتاژ بیش از سه میلیون اشیا و آثار نفیس را در برمی‌گیرد که تاریخ جامعی از هنر اروپای غربی را به نمایش می‌گذارد؛ بنابراین بازدید از این موزه به اندکی برنامه‌ریزی نیاز دارد تا بتوانید بر روی فضاها و آثار مور علاقه‌ی خود متمرکز شوید. در ابتدا کاترین کبیر این کلکسیون را تاسیس کرد؛ نیکلای اول بر آثار این مجموعه افزود و درب گالری‌های آن را برای نخستین بار، در سال ۱۸۵۲ به روی عموم گشود.

موزه دولتی ارمیتاژ از پنج ساختمان تشکیل شده است که به یکدیگر راه دارند و در امتداد رودخانه و خیابان دورتسووایا نابرژنایا (Dvortsovaya Naberezhnaya) قرار دارند. از غرب به شرق این ساختمان‌ها شامل کاخ زمستانی، ارمیتاژ کوچک، ارمیتاژ بزرگ یا قدیمی، ارمیتاژ جدید و سالن تئاتر ارمیتاژ می‌شوند.

کلیسای جامع سنت باسیل – مسکو

در انتهای جنوبی میدان سرخ، کلیسای جامع سنت باسیل، نماد روسیه، قرار گرفته است. ترکیب آشفته‌ی رنگ‌ها، زمینه‌ها و شکل‌های این کلیسا، سرآمد سبکی است که تنها در سبک معماری روسی یافت می‌شود. ایوان مخوف (Ivan the Terrible) در سال ۱۵۵۲ قلعه‌ی نظامی تاتار (Tatar) در شهر کازان را تصرف کرد و در بزرگداشت پیروزی خود، دستور ساخت کلیسای تماشایی سنت باسیل را صادر کرد.

کلیسای سنت باسیل به‌طور رسمی کلیسای شفاعت خوانده می‌شود. این شاهکار معماری از سال ۱۵۵۵ تا ۱۵۶۱ بنا شد و آن را نماد روسیه می‌دانند. نُه کلیسای اصلی در میان بی‌نظمی اشکال ظاهری آن نهفته است. برج بلند مرکزی، کلیسایی به نام شفاعت مادر خدا (the Intercession of the Mother of God) را در خود جای داده است.

چهار گنبد بزرگ بر فراز برج‌های چهار کلیسای اصلی به نام‌های کلیسای سنت سایپریان و جاستینا (Sts Cyprian & Justina)، کلیسای تثلیث مقدس، «کلیسای شمایل نیکلاس قدیس، کارگر معجزه‌گر» و کلیسای ورود خداوند به بیت الحم قرار گرفته‌اند.

درنهایت، چهار کلیسای کوچک در میانه این کلیساهای اصلی قرار دارند که هرکدام در بزرگداشت یک رویداد یا نبردی در جدال با کازان‌ها نام‌گذاری شده‌اند. بنا بر یک افسانه‌ قدیمی، ایوان مخوف معماران این کلیسا را نابینا کرد تا هرگز نتوانند بنایی مشابه آن را بسازند.

کاخ گراند پالاس پترهوف – سن پترزبورگ

کاخ گراند پالاس پترهوف (Peterhof) عمارت باشکوهی است که در سن پترزبورگ قرار دارد. این کاخ با داشتن ۳۰ اتاق، در مقایسه با کاخ‌های تزاری ساده به نظر می‌رسد. کاخ گراند پالاس از اوایل ماه ژوئن تا انتهای سپتامبر و فقط از ساعت ۱۲ تا ۲ بعدازظهر و از ساعت ۴:۱۵ بعدازظهر تا ۵:۴۵ (در روزهای شنبه تا ۷:۴۵) به روی گردشگران خارجی باز است. در دیگر ساعات روز تورهای روسی‌زبان از آن دیدن می‌کنند.

در گذشته، کاخ پتر نسبتاً ساده و معمولی بود، راسترلی، معمار روس، ساختمان آن را برای ملکه الیزابت وسعت بخشید. بعدها کاترین کبیر، با تغییر دکوراسیون، آن را ساده‌تر کرد. همه‌ی نقاشی‌ها، مبل‌ها و چلچراغ‌های این کاخ اصیل و قدیمی هستند. سالن چزمه (Chesme Hall) نقاشی‌های فراوانی از نابودی ناوگان ترک به دست روس‌ها در سال ۱۷۷۰ را به نمایش می‌گذارد.

آثار برجسته دیگر کاخ شامل کمدهای قفسه‌دار غربی و شرقی چینی، سالن نقاشی و اتاق مطالعه پتر می‌شود. اتاق تخت شاهی، با داشتن تخت مخمل قرمزرنگ درقسمت مرکزی آن، بزرگ‌ترین اتاق کاخ به شمار می‌رود. سالن تصاویر همان‌طور که از نامش پیداست، با صدها تابلوی پرتره‌ی زیبا زینت یافته است.

بعد ازجنگ جهانی دوم تنها یک خرابه از این کاخ باقی مانده بود. هیتلر قصد داشت بعد از فتح سن پترزبورگ، در هتل آستوریا مهمانی برگزار کند. به همین دلیل کارت‌های دعوت را پیشاپیش فرستاد. این مسئله خشم شوروی را برانگیخت. پاسخ استالین، بمباران کردن یکی از ایالت های شوروی توسط خود او بود تا از برپایی جشن جلوگیری کند. به نظر مضحک می‌آید اما درست است، بیشتر خسارت وارده به این کاخ به دست شوروی انجام گرفت. آنچه امروز مشاهده می‌کنید، عمدتاً بازسازی از کاخ پترهوف است.

کاخ کرملین – مسکو

کرملین به عنوان مهم‌ترین مقر قدرت سیاسی روسیه به شمار می‌رود. این کاخ هسته‌ی اصلی شهر مسکو و سرتاسر کشور قلمداد می‌شود. تزارهای مستبد روس، دیکتاتورهای کمونیست و رئیس‌جمهورهای مدرن امروزی، از همین‌جا بهترین و ناگوارترین تصمیمات را برای روسیه گرفته‌اند.

کاخ کرملین بر روی تپه‌ی بروویتسکی (Borovitsky) در ساحل شمالی رودخانه‌ی مسکو قرار گرفته و در میان دیوارهای بلند به طول  ۲۵،۲۰۰ متر محصور شده است. میدان سرخ در بیرون دیوار شرقی قرار دارد. بهترین چشم‌انداز این کاخ را می‌توان از ساحل سوفیسکایا (Sofiyskaya) بر روی رودخانه‌ی مسکو تماشا کرد.

قبل از ورود کیف‌های خود را به دفتر خدمات امانت بار در زیر برج کوتافیا در نزدیکی دفتر فروش بلیط باغ الکساندر به امانت بگذارید. با خرید بلیط ورودی می‌توانید از تمامی پنج موزه‌ی کلیسا و کاخ پتریاک (Patriarch) بازدید کنید. این بلیط شامل بازدید از موزه اسلحه‌خانه، نمایشگاه صندوق الماس یا برج ناقوس بزرگ ایوان نمی‌شود و شما باید هزینه آن را جداگانه بپردازید.

بسیاری از مردم سعی می‌کنند تا در طول ماه‌های گرم سال از ماه آوریل تا اکتبر، حوالی ساعت دوازده از کاخ کرملین دیدن کنند تا بتوانند شاهد تعویض پست نگهبانی در میدان سوبورنایا (Sobornaya) باشند. این مراسم رژه پیچیده‌ای است که توسط چندین اسب و مردانی با لباس‌های تاریخی به اجرا در می‌آید. عکاسی در داخل موزه‌ی اسلحه‌خانه و ساختمان‌های کاخ سوبونایا (میدان کاتدرال) ممنوع است.

میدان سرخ – مسکو

میدان سرخ درست در بیرون دیوار شمال شرقی کرملین قرار دارد. این میدان مشهور محوطه‌ی سنگفرشی با ابعاد ۴۰۰ در ۱۵۰ متر در دل شهر مسکو است. در انتهای جنوبی میدان، چشم‌اندازی از کلیسای جامع سنت باسیل به چشم می‌خورد. این منظره‌ی پارانوما، به‌ویژه در شب گردشگران را مجذوب خود می‌کند.

در کنار کلیسا، سکوی مرتفعی معروف به مکان جمجمه‌ها قرار دارد و در ادوار گذشته، برای خواندن حکم و اعلامیه استفاده می‌شد. در همین مکان ویدئوی ضدپوتین گروه راک قیام دختران (Pussy Riot) در سال ۲۰۱۱ فیلم‌برداری شد.

در نزدیکی میدان سرخ، مجسمه‌های مینین و پوژارسکی به یاد قهرمانان جنگ آزادی علیه لهستانی‌ها در سال ۱۶۱۲ قرار دارد. توجه داشته باشید که این میدان اغلب برای برگزاری فستیوال‌های مختلف بسته است، بنابراین باید زمان‌های متفاوتی را برای بازدید، در برنامه سفر خود از این میدان بگنجانید.

متروی مسکو

یکی جالب ترین مکان های دیدنی روسیه، ایستگاه های مترو مسکو بوده که به کاخ های زیرزمینی مسکو مشهور هستند. سالن های با شکوه این ایستگاه، شباهت بسیاری به سالن های موجود در کاخ های سلطنی دارند.

مترو مسکو یکی از قدیمی ترین قطار های داخل شهری در دنیا بوده، این مترو در مجموع دارای ۲۰۶ ایستگاه، ۱۶ خط و ۵۳۱۴ واگن می باشد. ساختار ریلی مترو مسکو به شکلی طراحی شده است که از شلوغ شدن بیش از حد ایستگاه ها جلوگیری کند، خط حلقه مرکزی باعث اتصال سایر خط ها به یکدیگر شده است. در حال حاضر طول شبکه ریلی این مترو بیش از ۳۴۰ کیلومتر می باشد.

جالب است بدانید که امروزه با محبوبیت روز افزورن مترو مسکو در بین گردشگران، مکان های مشخصی برای عکاسی در ایستگاه های مختلف این مترو در نظر گرفته شده است. لازم به ذکر است که اکثر تابلو های موجود در ایستگاه های مترو مسکو انگلیسی بوده و همچنین ایستگاه های آن دارای اینترنت رایگان می باشند.

معماری بسیار خاص ایستگاه های این مترو سبب شده است که هر کدام شبیه به یک مکانی خاص مانند کلیسا و یا گالری به نظر آیند، به همین دلیل گردشگران مترو مسکو را به عنوان موزه ای در نقاط مختلف شهر می شناسند.

برای ساخت مترو مسکو بیش از ۳۰ نوع سنگ مرمر، سنگ لابرادوریت ، گرانیت ، سنگ سماک ، رودونیت ، عقیق رنگارنگ و سنگهای طبیعی دیگر استفاده شده است. مجموعه کاخ های زیرزمینی مترو مسکو با مجسمه ها ، تصاویر برجسته و تزئینات باشکوه شامل ( نقاشی ، موزائیک، ویترای و نقش و نگار بر روی دیوار) تزیین شده اند.

کلیسای ناجی در خون – سن پترزبورگ

پنج گنبد باشکوه، زیباترین کلیسای سن پترزبورگ را به نام کلیسای ناجی در خون (Church of the Saviour on the Spilled Blood)  پدید آورده‌اند. فضای بیرونی این کلیسا به سبک ارتدکس روسی کلاسیک و فضای داخلی آن با ۷۰۰۰ مترمربع موزاییک مزین شده است. به‌طور رسمی، این کلیسا «رستاخیز مسیح» نامید می‌شود و نام عامیانه و جالب‌توجه آن در حقیقت به ترور تزار الکساندر دوم در سال ۱۸۸۱ اشاره دارد.

این کلیسا که شباهت آشکاری با کلیسای تماشایی سنت باسیل دارد، بسیار چشم‌نواز است. ساخت آن ۲۴ سال طول کشید و بیش از یک‌میلیون روبل بودجه برای ساخت آن هزینه شد که در زمان خود مبلغ هنگفتی بود. پروژه این بنا با همکاری آلفرد پارلند، معمار آلمانی – اسکاتلندی و آرکیماندریته ایگناتی که در آن زمان بر کلیسای ارتدکس نظارت داشت، کلید خورد. بعد از دهه‌ها بی‌توجهی و فراموشی در دوران شوروی، بازسازی گسترده و دقیقی به مدت ۲۷ سال در دهه ۱۹۷۰ بر روی آن انجام گرفت.

باغ های ارمیتاژ – مسکو

تمام موارد و زیبایی‌هایی که پارک‌های مسکو را در سال‌های اخیر بهبود بخشیده‌اند، در این باغ جذاب کوچک جمع شده‌اند. امروزه این پارک، یکی از پر رویدادترین مکان‌های مسکو است و تقریباً هر هفته، به‌ویژه در فصل تابستان فستیوال‌های هنری، غذایی، صنایع‌دستی و کنسرت‌های پرشوری در آن برگزار می‌شود.

جدا از چمن‌ها و نیمکت‌های دلنشین آن، باغ‌های ارمیتاژ دارای زمین‌بازی بزرگی برای کودکان، سینما و مجموعه‌ای از دکه‌های غذا و صنایع‌دستی است. برای آشنایی با اهالی مسکو می‌توانید به این پارک سری بزنید. این باغ‌ها در اطراف یک سالن تئاتر در سال ۱۸۹۴ ساخته شده‌اند.

موزه اسلحه کرملین – مسکو

قدمت موزه‌ اسلحه‌ (Armoury) یا زرادخانه‌ی کرملین به سال ۱۵۱۱ میلادی بازمی‌گردد. این موزه به دستور واسیلی سوم برای ساخت و نگهداری تسلیحات، جنگ‌افزار شاهنشاهی، نشان‌ها و لباس‌های سلطنتی و جواهرات تاسیس شد.

موزه‌ اسلحه تا به امروز، گنجینه‌های فراوانی را در خود جای داده است و یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های کرملین محسوب می‌شود. در صورت امکان، بلیط بازدید از موزه اسلحه را هم‌زمان با بلیط کرملین تهیه کنید. چندین اتاق در طبقه فوقانی موزه واقع‌شده‌اند.

اتاق اول دارای اشیا طلا و نقره از قرن دوازدهم تا هفدهم است. در اتاق دوم، از تخم‌مرغ‌های مشهور عید پاک دیدن خواهید کرد که به دست فابرگه (Fabergé)، جواهرساز مشهور سنت پترزبورگ، ساخته شده‌اند. اتاق‌های بعدی دارای تسلیحات و زره‌های مختلف است. در این اتاق بازدید از کلاه‌خود شاهزاده یاروسلاو، زره زنجیری تزار بوریس گودونف و شمشیرهای مینی و پوژارسکی را از دست ندهید.

در طبقه پایین، لباس‌های مخصوص تاج‌گذاری ملکه‌های قرن هجدهم روسیه در اتاق ششم نگهداری می‌شود. در اتاق دیگری، تخت سلطنت مشترک پسر پترکبیر و برادر ناتنی او ایوان ششم به‌علاوه‌ی تخت تزار الکسی با ۸۰۰ الماس را مشاهده خواهید کرد.

همچنین در این موزه، مجموعه‌ای از کالسکه‌ها و سورتمه‌های باارزش قرون گذشته در معرض دید عموم قرار گرفته که از زیبایی خاصی برخوردار است. برای معرفی آثار برجسته‌ی موزه، راهنمای صوتی یک‌ساعته‌ای در دسترس شما قرار دارد، به‌علاوه می‌توانید برای اطلاعات بیشتر، اپلیکیشن اسلحه‌خانه (Armoury Chamber) را روی گوشی هوشمند خود نصب کنید.

موزه هنرهای زیبای پوشکین – مسکو

موزه هنرهای زیبای پوشکین (Pushkin Museum of Fine Arts) آثار هنری کشورهای خارجی را در مسکو به نمایش می‌گذارد و به سه بخش تقسیم می‌شود. این سه بخش، مجموعه‌ای گسترده از آثار اروپایی ازجمله شاهکارهایی از تمدن‌های باستان، عصر رنسانس ایتالیا و دوره طلایی هلند را در بر می‌گیرد. برای مشاهده‌ی مجموعه‌ی حیرت‌انگیز نقاشی‌های امپرسیونیست و پست امپرسیونیست به گالری هنری قرن نوزدهم و بیستم سری بزنید.

آثار ارزنده‌ی هنری عصر رنسانس در ساختمان اصلی از شکوه خاصی برخوردار است. مهم‌ترین آثار این قسمت شاهکارهایی از عصر طلایی هنر در هلند است. در اینجا رامبراند با تابلوهای فراوانی ازجمله پرتره‌ی پیرزن، ستاره بی‌بدیل این نمایش به شمار می‌رود. نمایشگاه‌های تمدن باستانی این موزه کلکسیون شگفت‌انگیزی از سلاح‌های مصری، جواهرات، سنگ‌قبر و اشیا مربوط به تشریفات مذهبی را در معرض دید عموم قرار داده است.

بیشتر این آثار مانند دو مومیایی قابل‌توجه از گورستان‌های باستانی به کشف رسیده‌اند. یکی از اتاق‌های این طبقه به گنجینه‌ی شکوهمند تراوا اختصاص یافته که قدمت برخی از این آثار به ۲۵۰۰ سال قبل از میلاد باز می‌گردد.

و در پایان گردشگران همیشه علاقمندند که سوغاتی و هدایایی را با خود بیاورند که آن‌ها را به یاد سفر بیندازد و چه بهتر که چیزی را انتخاب کنید که از مشخصه‌های کشور مورد نظر باشد.

روسیه خانه‌ی هنرمندان زیادی است و می‌توانید انتظار داشته باشید که آثار هنری و صنایع دستی نفیسی را در خیابان‌های آن بیابید. در واقع این اشیاء پرطرفدارترین سوغاتی‌های روسیه به شمار می‌آیند. علاوه بر آن‌ها، می‌توانید سوغاتی‌های دیگری را از روسیه خریداری کنید که در هیچ کجای دیگر از دنیا نخواهید یافت. از جمله این سوغاتی ها : ظروف خوخلوما ، عروسک های چوبی ماتروشکا ، صنایع دستی با پوست درخت توس ، ظروف سفالی گژل ، مرمرسبز و کهربا .